Walnootstralen inlaat - Walnut blasting
Is Walnut Blasting nodig voor uw BMW?
Bij veel direct ingespoten BMW-motoren (zoals de N43, N53, N54, N55 en de M47/N47/N57 diesels) ontstaat na verloop van tijd koolstofophoping "roet" in de inlaatkanalen. Dit komt doordat er bij directe injectie geen benzine meer langs de inlaatkleppen stroomt, waardoor er geen ‘spoeling’ plaatsvindt. Hierdoor krijgen roetdeeltjes en oliedampen vrij spel om zich af te zetten en de luchttoevoer te belemmeren.
Wat zijn de gevolgen van vervuilde inlaatkanalen?
-
Verminderd motorvermogen
-
Motorstoringslampje op het dashboard
-
Onregelmatig toerental, vooral bij koude starts

De oplossing: Walnut Blasting
Laat de inlaatkanalen professioneel reinigen met walnootschil-stralen – ook wel bekend als Walnut Blasting. Met deze methode worden de koolstofafzettingen effectief verwijderd zonder schade aan te richten, zodat uw motor weer vrij kan ademen en optimaal presteert.
SECA Automotive beschikt over de professionele gereedschappen, goedgekeurd door BMW, om uw BMW opnieuw vrij te laten ademen.
Hoe werkt Walnut Blasting?
Voor een effectieve reiniging van de inlaatkanalen wordt eerst het inlaatspruitstuk verwijderd. Hierdoor is er direct zicht op de vervuiling in de inlaatpoorten.
Vervolgens draaien we de motor zodanig dat de kleppen van de eerste cilinder volledig gesloten zijn. De overige cilinders worden tijdelijk afgesloten om te voorkomen dat er straalmateriaal of vuil binnendringt.
Daarna wordt het inlaatkanaal van de eerste cilinder gereinigd met fijngemalen walnootschillen, ingeblazen door de zogenaamde Walnut Blaster. Tegelijkertijd wordt het losgekomen vuil direct afgezogen met een speciale zuigmond die op het kanaal wordt aangesloten.
Deze procedure wordt cilinder voor cilinder herhaald. Het is een nauwkeurige en arbeidsintensieve klus, die enkele uren in beslag neemt. Daarom adviseren wij om voor deze service een afspraak te maken waarbij u uw auto enige tijd bij ons kunt achterlaten.
Bij verwijderen van het inlaatspruitstuk met eventueel bijhorende componenten worden ook controles uitgevoerd op vervuiling. Pas dan wordt er beslists als een reiniging voldoende is of het desbetreffende onderdeel dient vervangen te worden. Vaak zijn dit:
- Inlaatspruitstuk (met of zonder swirl flaps)
- EGR koeler
- EGR klep
- MAP sensor
- andere inlaattrajectcomponenten...
Na dit proces worden alle nodige adaptatie waarden in de motor ECU met behulp van BMW ISTA+ gereset.